Men för att börja i rätt ände med detta första blogginlägg tänkte jag skriva lite om hur det kommer sig att vi har just en Sveakryssare och inget annat flytetyg. Jag och min mor införskaffade vår sveakryssare Singola förra sommaren och nu känns tiden mogen att blogga om livet kring henne.
Tidigare har vi haft en Vega från 1968 i ca 25 år, men jag hade börjat tröttna på bristen av trimmningsmöjligheter samt att bli omseglad av allt och alla. Skulle man flytta skotpunkten var man tvungen att utrusta sig med hammare och skiftnyckel. Därav flyttades aldrig skotpunkten och vi blev omseglade av andra vegor. Förnedring.
Inombordaren hade inte funkat på 6-7 år och ingen båtmekaniker ville röra den. Istället hade vi en utombordare som min mor hade problem med pga av krånglande knän. Hon kan nämligen inte böja knäna mer än 90-100 grader och motorn satt så till att man var tvungen att gå ned på knä för att reglera gas/växel och vinkel. Detta plus andra faktorer gjorde att vi var mogna att titta oss om efter ny båt.
Min mors krav var att det mesta skulle kunna skötas från sittbrunnen och att det inte skulle vara för höga steg att ta sig över när man tog sig runt båten. Mina egna krav var att båten skulle vara någorlunda snabb (>1.10 i LYS) samt ha omfattande trimningsmöjligheter. Efter omfattande research, under början på sommaren 2008, på Sailguide och Blocket såg listan på attraktiva båttyper som låg ute till försäljning samt uppfyllde våra önskemål ut så här :
- Smaragd
- Sveakryssare
- S30
- Dominant 105
- Safir
Själv var jag mycket förtjust i Smaragden som båttyp - snygga linjer, liten överbyggnad, snabb, relativt komfortabel. Men den var lite för trång inuti, dvs ingen ståhöjd för oss. Hade jag varit på jakt på egen hand hade det nog blivit en smaragd som vi var och tittade på, men nu var vi två så den föll bort från listan.
Vi var och tittade på en S30:a som var fin, men den hade egentligen inget neddraget till sittbrunnen vilket förmodligen var det som gjorde att det inte blev något trots att den uppfyllde många av våra önskemål.
Vi var också och tittade på en flamingo 40 till löjligt lågt pris. Men det låga priset var inte så förvånande när vi upptäckt att ägaren modifierat hela båten medelst nödlösningar som framför att gjorde båten till en sämre seglare.
Någon dominant eller Safir han vi aldrig titta på eftersom vi fastnade för sveakryssaren Singola. Den hade nog allt som vi sökte efter förutom på några punkter. Den hade utombordare samt lite väl mycket hundkoja till överbyggnad. Men överbyggnaden trodde jag kunna leva med, men problemet med krånglande knän och utombordare var mer kritiskt.
Vad vi gjorde var att vi slog till på Singola och sålde den medföljande utombordaren (fabriksny) och köpte en ny Tohatstu 9.8 hästar med elstart som monterades med reglage till sittbrunnen.
Så med denna lösning hade vi hittat den nästan perfekta kompromissen mellan våra olika önskemål.
Om du har orkat läsa ända hit vet du nu hur det kom sig att vi föll för just Singola. Vi seglade mycket förra säsongen och tyvärr gick vi på grund lite för mycket. Detta resulterade i kölskador modell större vilket jag kommer att ta upp i kommande inlägg.
So long!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar